Under flera Är var den gemensamma uppfattningen dieten hade absolut ingen effekt pÄ akne. Det visade sig, kan det ha varit fel.
En studie kompletteras av Australiens RMIT University och Royal Melbourne Hospital Hudkliniken har upptÀckt vad som hyllas som en "solid lÀnk" mellan kost och akne utveckling.
Docent Neil Mann frÄn RMIT University School of Applied Sciences, ledde den forskargrupp som tillbringat mer Àn tvÄ Är studera metabola förÀndringar i glukos och insulin nivÄer pÄ grund av kost och de resulterande förÀndringar pÄ huden.
Forskare tror kolhydrater med högt glykemiskt index , som orsakar glukos-och insulinnivÄer för att spika, kan pÄverka utvecklingen och svÄrighetsgrad av akne. OmvÀnt, en kost rik pÄ protein och kolhydrater verkade med ett lÄgt glykemiskt index för att förbÀttra acne.
Professor Mann, tillsammans med Robyn Smith, doktor och Royal Melbourne Hospital, delas 43 mÀn i Äldrarna 15 och 25, i tvÄ grupper. Den ena gruppen fick mat med ett lÄgt glykemiskt index , som fullkorn bröd och pasta, baljvÀxter , liksom höga mat protein. Den andra gruppen matades en mer "typisk" tonÄrs-kost bestÄende av vitt bröd, potatis och söta drycker och snacks.
Resultaten, sÀger forskarna, var hÀpnadsvÀckande. Efter 12 veckor visade pojkarna i hög proteinhalt, lÄgt glykemiskt index grupp en femtio procentig minskning av akne. Resultaten visar pÄ ett samband mellan kost och akne utveckling.
Resultaten av studien presenterades vid den 15: e kongressen för European Academy of Dermatology och venerologi, och har publicerats i juli 2007 av American Journal of Clinical Nutrition, och i augusti 2007 av Journal of American Academy of dermatologi.
Dr Mann, tillsammans med den australiska College of dermatologer, har publicerat en broschyr, "The Teenage mot akne Diet", baserad pÄ hans forskning.
Vad detta innebÀr för dig
Dr Manns studie Àr intressant eftersom det utmanar den lÀnge haft förestÀllningar om kost och akne.
Intressant som resultaten Àr, de Àr preliminÀra och mer forskning behöver göras.
SÄ, enbart diet kommer att rensa din akne? Förmodligen inte. Men en hÀlsosam kost kommer att förbÀttra sÀkert din allmÀnna hÀlsa. IstÀllet för högförÀdlade livsmedel, försök att införliva mer fullkorn (till exempel fullkornsbröd, vete pasta, brunt ris, havregryn, osv) i din kost, liksom massor av fÀrska grönsaker, frukt och magert protein. BegrÀnsa mÀngden lÀsk, sötsaker och annan "skrÀpmat" sÄ Àr möjligt. Du har inget att förlora, och en frisk kropp för att vinna. Och eventuellt klarare hud ocksÄ.
KĂ€llor:
Smith R., Mann N., Braue A., MÀkelÀinen H., Varigos G. "Ett lÄgt glykemiskt belastning kost förbÀttrar symtomen hos acne vulgaris patienter:. En randomiserad kontrollerad studie" American Journal of Clinical Nutrition (2007), 86: 107-115.
Smith R., Mann N., Braue A., MÀkelÀinen H., Varigos G. "Effekten av en hög proteinhalt, lÄgt glykemiskt belastning kost kontra en konventionell, högt glykemiskt belastning kost pÄ biokemiska parametrar associerade med acne vulgaris: En randomiserad, utredare maskerad, kontrollerad studie. " Journal of American Academy of Dermatology (2007), 57 (2): 247-256.