Goda nyheter för alla er chokladĂ€lskare: Ăta choklad orsakar inte finnar. HudvĂ„rd experter Ă€r överens om att akne inte orsakas av nĂ„gon sĂ€rskild mat, inklusive pommes frites, godis, lĂ€sk eller chips.
Den verkliga akne orsaker Àr en uppbyggd av döda hudceller i porerna, ett överskott av hudfett (kallas sebum), och en spridning av akne-bakterier . Ingen av dessa faktorer Àr utlöses av den mat vi Àter.
Förmodligen den största myten av alla Àr att Àta fet mat gör huden att producera mer olja. Fet mat, men inte riktigt bra för din hÀlsa, inte kommer att orsaka fet hud eller producera finnar. Faktum Àr att hormonella förÀndringar i kroppen som har störst pÄverkan pÄ talg produktion. Anlag mot fet hud kan ocksÄ vara Àrftlig. SÄ om dina förÀldrar har fet hud, kommer du antagligen ocksÄ.
Mycket uppmĂ€rksamhet har Ă€gnats Ă„t en studie, vilket tyder pĂ„ ett samband mellan kost och akne utveckling . FöresprĂ„kare av denna studie sĂ€ga att en mer naturlig kost bestĂ„ende av fĂ€rsk frukt och grönsaker, fullkorn, och magert protein skapa en frisk kropp, i sin tur skapa sunda, klar hud. Ăven denna studie har inte lĂ€nka nĂ„gon mat till acne, utan snarare tyder pĂ„ att en nĂ€ringsrik kost kan hjĂ€lpa huden hĂ„lla sig frisk ocksĂ„. Mer forskning behöver göras för att bevisa en definitiv koppling mellan kost och akne utveckling.
Om en viss mat verkar orsaka mer finnar för dig, att Àta det. Men kom ihÄg, det finns ingen direkt koppling mellan nÄgon sÀrskild mat till utvecklingen av finnar. SÄ sÀtt igÄng och njuta av den bit choklad eller bestÀllning av pommes frites (i mÄttliga mÀngder, förstÄs). Din hud blir inte sÀmre för det nÀsta dag.
KĂ€llor:
"Acne myter." AcneNet. 2007. American Academy of Dermatology. AcneNet. Tagit 27 Jan 2008.
Förenta staterna. NIAMS. "FrÄgor och svar om akne." Bethesda, MD: National Institutes of Health, 2006.